15 juli 2014
Kategori:
Guider
Hjelp
Kommentarer 0

Kom i gang med fakturaprogrammet

Denne guiden gir deg en gjennomgang av Recondo fakturaprogram og gir deg mulighet til å bli kjent med systemet. Den gir deg også hjelp til å få satt opp systemet korekt slik at det blir enkelt å ta i bruk.

Innstillinger

Det første du bør gjøre etter at du har opprettet konto hos oss er å ta turen innom innstillingene. Gå gjennom punkt for punkt for å være sikker på at du har fått satt systemet skikkelig. Merk at det er to faner etter at du har trykket på innstillinger, den ene heter konto og den andre heter innstillinger. Følgende felter bør du minimum gå gjennom:

  • Organisasjonsnummer
  • Kontaktinformasjon
  • Adresse
  • Kontonummer (ligger under fanen innstillinger)

Ny kunde

Velg «Kunder» -> «Ny kunde» for å få opp skjermbilde for opprettelse av kunder.

Slik systemet er lagt opp per nå, så anbefales det å opprette ny kunde før du oppretter en faktura. Fyll inn informasjonen du har og trykk lagre. I Recondo fakturaprogram kan kunder legges i ulike kategorier hvor en kan angi ulike innstillinger for den enkelte kategoriene. Kategoriene kan eksempelvis være privat/bedrift, standard-kunde/gull-kunde, Norge/Sverige eller helt etter ditt ønske.

Nytt produkt

Har du produkter som du selger som du vet skal benyttes om og om igjen så anbefales det sterkt å opprette det som produkt. Fakturaprogrammet kan så hente ut salgstatistikk for hvert enkelt produkt. Oppretting av produkt gjøres ved å velge «Produkter» -> «Nytt produkt«.

Ny faktura

Velg «Faktura» -> «Ny faktura» for å komme inn i skjermbilde for opprettelse av faktura.

Hovedskjermbilde for opprettelse av faktura inneholder i øvre del flere faner for ulik informasjon som kan være med på fakturaen, så kommer delen for valg av kunde og kundeinformasjon. Rett under kundeinformasjonen finner du informasjon om fakturatypen, fakturadato og forfallsdatoen. Så kommer delen hvor en legger inn de ulike fakturalinjene. Nederst finner du knapper for lagring og opprettelse..

For å velge kunden du opprettet tidligere så kan du enten skrive inn kundenummeret eller begynne å skrive inn kundenavnet så henter fakturaprogrammet informasjonen fra kunderegisteret. I fakturalinjene kan du dersom du har lagt inn et produkt tidligere skrive inn produkt-id eller skrive inn navnet på produktet så henter systemet informasjonen automatisk fra produktregisteret.

Bruk gjerne tabulator-tasten for å gå videre i linjene og for å legge til nye linjer.

Fakturaen kan opprettes direkte eller lagres som fakturautkast. Når fakturaen er opprettet kan den lastes ned som PDF eller vises for så å skrives ut. Dersom du lager en faktura med antall på produktene og dette gir negativ sum på fakturaen vil det automatisk bli opprettet kreditnota.

Rapporter

Under rapporter kan du hente ut produktrapporter. De gir deg informasjon om hvor du har solgt av hvert enkelt produkt i en gitt periode.

Innbetalinger

Under innbetalinger kan du registrere innbetalinger direkte på fakturaer eller innbetalinger rett på kunder. Du vil også få ut en oversikt over hvilke fakturaer som er forfalt og ikke blitt registrert betalt.

Velg «Innbetalinger» -> «Registrer innbetaling» for å registrere innbetalinger.

Har du ikke fått bestilt fakturaprogrammet enda? Registrer deg på denne siden:
Registrer konto

Legg igjen en kommentar